1.
Wstęp
ATI wystawiło
silnego konkurenta dla kart nVidii w sektorze High-End. Jest nim
oczywiście Radeon 8500 oraz jego nieco wolniejszy brat Radeon
8500LE. O ile karty Radeon 8500 ATI sprzedaje pod swoim logo, o tyle
Radeony 8500LE trafiły do różnych producentów. My zajmiemy się kartą
firmowaną przez Procompa, która jest identyczna z referencyjną ATI (Procomp
dodaje swoje pudełko, instrukcje i inne dodatki). Bezpośrednim
konkurentem dla Radeon 8500LE jest ... GeForce3 Ti200. Tak właśnie.
Obie karty dostępne są w zbliżonej cenie detalicznej (przedział
1100-1200 zł). GeForce3 i GeForce3 Ti500 są dużo droższe od Radeonów
8500LE.
2.
Funkcje i efekty
Większość czytelników
już zapewne słyszała, że Radeon 8500 bogaty jest w różne funkcje i
efekty - Charisma Engine II,
Pixel Tapestry II, HyperZ II, Tru Form, SmartShader, Smoothvision. W
telegraficznym skrócie, nie wgłębiając się w teorię postaram się je
przybliżyć i wyjaśnić na czym polegają.
Charisma Engine II
- tak nazwana przez ATI jednostka TCL (transformacji, wycinania i
oświetlenia) popularnie nazywana T&L.
SmartShader - programowalna jednostka cieniowania
wierzchołków o możliwościach niemal identycznych jak w GF3. Poniżej
efekt działania SmartShadera.
Pixel Tapestry II - jednostka cieniowania pikseli w pełni
zgodna z DirectX 8.1 (czyli wersjami 1.0, 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4 pixel
shaders). GF3 zgodny jest do wersji 1.3.
HyperZ II - trzy mechanizmy podwyższające przepustowość
pamięci.
Pierwszy polega na tym, że piksele które zostają zasłonięte przez
inne przestają być obrabiane (skoro ich nie będzie widać to po co
marnować na nie moc obliczeniową).
Drugi to kompresowanie danych bufora Z dzięki czemu potrzebuje on
mniej pamięci.
Trzecia to szybkie czyszczenie tegoż bufora.
Tru Form - to technologia zamiany na krzywe krawędzi obiektów
trójwymiarowych składających się z trójkątów, a następnie ponownej
zamiany na większą ilość mniejszych trójkątów. Po takim zabiegu
obiekty stają się bardzie okrągłe. Najlepiej będzie to widać na
dołączonych niżej zrzutach ekranu. Ogromną zaletą tej technologii
jest możliwość jej wykorzystania od zaraz nawet w istniejących
grach. Potrzebne będą tylko odpowiednie patche.