NEWS Download Recenzje Emulacja Overclocking
Hardware Tips & Tricks Linki Humor Redakcja

In4

  

 

MENU
   

Piętro wyżej

Specyfikacja

Instalacja

Wyniki

Podkręcanie

Podsumowanie
   

 

   

Radeon 8500LE (Procomp)
autor: NetCop

    1. Wstęp

  ATI wystawiło silnego konkurenta dla kart nVidii w sektorze High-End. Jest nim oczywiście Radeon 8500 oraz jego nieco wolniejszy brat Radeon 8500LE. O ile karty Radeon 8500 ATI sprzedaje pod swoim logo, o tyle Radeony 8500LE trafiły do różnych producentów. My zajmiemy się kartą firmowaną przez Procompa, która jest identyczna z referencyjną ATI (Procomp dodaje swoje pudełko, instrukcje i inne dodatki). Bezpośrednim konkurentem dla Radeon 8500LE jest ... GeForce3 Ti200. Tak właśnie. Obie karty dostępne są w zbliżonej cenie detalicznej (przedział 1100-1200 zł). GeForce3 i GeForce3 Ti500 są dużo droższe od Radeonów 8500LE.

    2. Funkcje i efekty

Większość czytelników już zapewne słyszała, że Radeon 8500 bogaty jest w różne funkcje i efekty - Charisma Engine II, Pixel Tapestry II, HyperZ II, Tru Form, SmartShader, Smoothvision. W telegraficznym skrócie, nie wgłębiając się w teorię postaram się je przybliżyć i wyjaśnić na czym polegają.

Charisma Engine II - tak nazwana przez ATI jednostka TCL (transformacji, wycinania i oświetlenia) popularnie nazywana T&L.
SmartShader - programowalna jednostka cieniowania wierzchołków o możliwościach niemal identycznych jak w GF3. Poniżej efekt działania SmartShadera.

Klinknij aby zobaczyć powiększony obrazek

Klinknij aby zobaczyć powiększony obrazek

Klinknij aby zobaczyć powiększony obrazek

230kb 270kb 245kb

Pixel Tapestry II - jednostka cieniowania pikseli w pełni zgodna z DirectX 8.1 (czyli wersjami 1.0, 1.1, 1.2, 1.3 i 1.4 pixel shaders). GF3 zgodny jest do wersji 1.3.
HyperZ II - trzy mechanizmy podwyższające przepustowość pamięci.
Pierwszy polega na tym, że piksele które zostają zasłonięte przez inne przestają być obrabiane (skoro ich nie będzie widać to po co marnować na nie moc obliczeniową).
Drugi to kompresowanie danych bufora Z dzięki czemu potrzebuje on mniej pamięci.
Trzecia to szybkie czyszczenie tegoż bufora.
Tru Form - to technologia zamiany na krzywe krawędzi obiektów trójwymiarowych składających się z trójkątów, a następnie ponownej zamiany na większą ilość mniejszych trójkątów. Po takim zabiegu obiekty stają się bardzie okrągłe. Najlepiej będzie to widać na dołączonych niżej zrzutach ekranu. Ogromną zaletą tej technologii jest możliwość jej wykorzystania od zaraz nawet w istniejących grach. Potrzebne będą tylko odpowiednie patche.

Klinknij aby zobaczyć powiększony obrazek

Klinknij aby zobaczyć powiększony obrazek

Klinknij aby zobaczyć powiększony obrazek

410kb

405kb

625kb

Smoothvision - to wielopróbkowe wygładzanie krawędzi z możliwością programowania punktów próbkowania obrazu. W technice FSAA punkty próbkowania są stałe. Efektem tego rozwiązania jest lepsza jakość uzyskanego obrazu. Przykłady podam przy testach wydajnościowych tego rozwiązania.

Obsługiwane efekty:

  • AGP Texturing

  • Additive Texture Blending

  • Anisotropic Filtering

  • Bilinear Filtering

  • Cube Mapping

  • DXT Compressed Textures

  • Dot3 Texture Blending

  • Edge Antialiasing

  • Environmental Bump Mapping

  • Environmental Bump Mapping With Luminance

  • Factor Alpha Blending

  • Full-Screen Anti-Aliasing

  • Hardware Transform and Lighting

  • Mipmap LOD Bias Adjustment

  • Multiplicative Texture Blending

  • N Patches

  • Point Primitive Support

  • Point Sampling

  • Positional Lights

  • Projected Textures

  • Range Fog 

  • Rendering to a Window

  • Specular Gouraud Shading

  • Stencil Buffers

  • Subpixel Accurate Rasterizing

  • Subtractive Texture Blending

  • Table Fog

  • Texture Alpha Blending

  • Texture Clamping

  • Texture Mirroring

  • Texture Wrapping

  • Trilinear Filtering

  • Vertex Alpha Blending

  • Vertex Fog

  • Volume Textures

  • W-Fog


Model Rdzeń Pamięć
Radeon 8500LE 250MHz 500MHz
Radeon 8500 275MHz 550MHz

  Taktowanie rdzenia i pamięci to jedyna różnica między kartami Procomp Radeon 8500LE, a ATI Radeon 8500. Gwarantuje to wysoką jakość samej karty.



Karta wygląda identycznie jak Radeon 8500 oferowany przez ATI


Układ ATI Rage Theater oraz pamięci Hynix 3.6ns.

DALEJ >>>